KÖZLEKEDJ OLCSÓBBAN!

Home / PROGRAMOM / KÖZLEKEDJ OLCSÓBBAN!

Minden felnőtt budapesti közlekedési támogatást kap, és maga döntheti el, hogy azt közösségi közlekedésre, parkolásra, vagy épp bringázásra használ fel. A nyugdíjasok ingyenes utazása érintetlen marad.

Ma Budapesten az éves felnőtt bérlet több, mint százezer forintba kerül, miközben az, aki fizetős parkolási övezetben lakik és ott is parkol, évente 1-1,5 millió forintos támogatást kap az önkormányzattól, hiszen ennyitől esik el egy önkormányzat, amikor ingyenesen, vagy nagyon kedvezményes áron adnak a kerületek az ott lakóknak.

Nem nehéz belátni ennek a mai rendszernek az igazságtalanságát. Különösképpen, ha hozzávesszük, hogy Budapest és mindannyiunk érdeke, hogy kevesebbet közlekedjünk autóval, többet használjuk a BKK járatait, sétáljunk vagy biciklizzünk.

Olyan igazságos közlekedési csomagot vezetünk be, amelyben nem csak az autóval rendelkezők, de minden budapesti támogatást kap, és amely lehetővé teszi a budapestieknek, hogy ők maguk döntsenek, mire fordítják ezt a támogatást.

Minden felnőtt budapesti évente megújuló közlekedési támogatást kap, amelyet saját mobilitására fordíthat. Saját döntése alapján ebből fedezheti autójának parkolását lakóhelye közelében (amennyiben fizető övezetben lakik, és így szüksége van erre), radikálisan csökkentett áron vásárolhat éves Budapest-bérletet vagy használhat egyéb mobilitási szolgáltatásokat.

Az új rendszer nem érinti hátrányosan az autótulajdonosokat, hiszen ha úgy döntenek, pontosan azt az állapotot tarthatják fenn, amelynek alapján ma ingyenesen, vagy kedvezményesen parkolhatnak. Ugyanakkor sokan elgondolkozhatnak, valóban érdemes-e fenntartani az autójukat (illetve a belvárosban tárolni), ha helyette jelentősen csökkenthetik a BKK-bérletük árát.

Az összetett rendszert néhány példán keresztül a legegyszerűbb bemutatni:

  • Péternek (52) nincs jogosítványa, BKV-val jár nap mint nap. Alapvetően elégedett, mindenhova el tud jutni, bár az árát kicsit sokallja. Péter a közlekedési támogatását arra használja, hogy olcsóbb legyen a bérlete, így nyugodt szívvel vásárol éves bérletet a korábbi havi helyett.
  • Kamilla (31) a belvárosban lakik. Van egy autója, de legtöbbször BKK-val jár a városban. Számára nagy lehetőség, hogy olcsóbb bérlettel utazzon, így mindenképp azt választja. Még gondolkozik, hogy autóját eladja, vagy szüleinél tartsa a külvárosban, ahol garázs is van a kertben.
  • Mónika (42) is fizetős övezetben lakik, autóval jár dolgozni. Korábban kedvezményesen parkolhatott lakása előtt. Ezt az új rendszerben is szeretné megtartani, ezért a közlekedési támogatását Mónika arra költi, hogy továbbra is kedvezményesen parkolhasson a háza előtt, így nem jár számára semmilyen hátránnyal a közlekedési csomag bevezetése.
  • Bence (36) a külvárosban lakik, autóval jár a városban. Bár sokszor gondolkozik rajta, hogy vajon tényleg megéri-e autóval közlekedni, hiszen sokat áll a dugóban, a bérlet árát sokallja. Az új közlekedési csomag hatására azonban úgy dönt, belevág, és elkezd közösségi közlekedéssel járni. Mivel Bence kedvezményes éves bérletet vásárolt, a hó végén nem is kérdés, hogy elsejétől is metrózik. Autóját egyre kevesebbszer használja, legtöbbször otthon hagyja. Bence tehát BKV-ra váltott, jövőre pedig valószínűleg el is adja autóját, hogy ne kelljen feleslegesen adózni utána. Jelenleg azt vizsgálja, melyik carsharing szolgáltatásra fizessen elő, hogy szükség esetén autóba tudjon ülni.

Mi a célja ennek a csomagnak?
Egy igazságos és fenntartható közlekedési rendszert akarunk létrehozni, ahol az önkormányzat azokat is támogatja, akik közösségi közlekedéssel utaznának, ezzel hozzájárulnak a légszennyezettség csökkentéséhez is. Ez nem jelent hátrányt az autóval közlekedőknek, de sokak számára csábító lehetőség lesz, hogy az olcsóbb bérlet fejében lemondjanak a saját autó használatáról. Ha kevesebbet autózunk, tisztább lesz a levegő, kevesebb baleset lesz az utcákon, jobban és tovább tudunk élni.

Milyen egyéb hatása lehet a csomagnak?
Az új közlekedési csomag hatására átalakulhat Budapest városképe. Ma egy belvárosi utcán alig lehet elférni a járdán a parkoló autók mellett, babakocsival már-már lehetetlen küldetés közlekedni. Ha az autótulajdonosok egy része az olcsóbb éves bérlet mellett dönt, a parkolóhelyek egy része felszabadulhat, helyükön pedig parkolók helyett parkok, fák, bicikliutak, szélesebb járdák, teraszok lehetnek.

A tömegközlekedés fejlesztését ez hogyan segíti?
A kedvezmények az éves bérletet érintik, tehát megváltozhat a havi és az éves bérletet váltók aránya. Bécsben, ahol alig laknak többen, mint Budapesten már közel 800.000 ember vásárol éves bérletet. Budapesten ez a szám csupán 40.000 körül van. Az éves bérletet vásárlók számának növekedése kiszámítható, stabil bevételt jelent majd a főváros számára, ráadásul az emberek is rászoknak a BKK használatára.

Másra, mint parkolás vagy BKK-bérlet, be lehet majd váltani?
Ha létrejön például egységes szabályozási keret a carsharing és egyéb mikro-mobilitási cégekre, integráljuk ezeket valamilyen módon a közösségi közlekedés rendszerébe, akkor nincs elvi akadálya, hogy közösségi autózásra, vagy éppen e-rollerezésre is használhassuk a kedvezményt.

Diákbérletet érinti?
A különböző kedvezmények bonyolult rendszerét át kell vizsgálni, de természetes, hogy a diákoknak kevesebbet kelljen fizetniük, mint a dolgozó felnőtteknek.

Érinti a nyugdíjasok ingyenes közlekedését?
Nem, a nyugdíjasok ezentúl is a jelenlegi kedvezményeinek megfelelően utazhatnak.

Kerületi hatásköröket is érint a javaslat?
Budapesten a változást akarók minden kerületben, és az egyéni körzetek 90%-ában többségben vannak. Ősszel nemcsak a főpolgármesteri pozíciót, de a kerületek nagy részét, így a közgyűlési többséget is visszaszerezzük a Fidesztől. Ahogyan a kerületekkel együttműködve az egységes parkolási rendszer, úgy az új közlekedési csomag is megvalósítható lesz Budapesten. Az a fideszes polgármester pedig, aki azt akarja, hogy a kerülete lakosai ne részesüljenek majd a közlekedési támogatásban, biztos lehet benne, hogy a kerület lakói az első adandó alkalommal el fogják kergetni.

Hány forint lenne a támogatás?
Felelős városvezetésre készülünk, ezért nem teszünk felelőtlen ígéreteket sem a kampányban. A főváros költségvetése átláthatatlan, a múlt havi zárszámadáskor is derültek még ki meglepetések az önkormányzat adósságának mértékéről. Ezért a konkrét számok meghatározása mindaddig nehézkes, amíg nincs teljes rálátásunk az önkormányzat pénzügyi helyzetére. Hosszú távon a célunk az, hogy a budapestiek jövedelemarányosan a bécsiekhez hasonlóan olcsón tudjanak a BKK járatain utazni.

Related Posts